Blog / Belastingen

Zo sorteer je voor op samenhangende objectenregistratie

Samenhangende objectenregistratie is een wens van veel overheidsorganisaties! Maar om hier een succes van te maken, is het cruciaal dat de ingevoerde data van goede kwaliteit zijn. Van BAG tot WOZ en van BGT tot BRK, hoe reken je af met fouten en afwijkingen in de basisregistraties?

Zo sorteer je voor op samenhangende objectenregistratie

Bouwjaren, huisnummers, oppervlakten, aanslagen en vergunningen — je moet erop kunnen rekenen dat in verschillende basisregistraties identieke informatie staat. En zo niet, dat afwijkingen boven water komen. Dat gebeurt nu meestal ook, maar traag en statisch. Periodiek zie je in een Excel-uitdraai wat de verschillen zijn. Maar niet per se wie ze op moet lossen, of hoe. In de praktijk leidt dit vaak tot ‘over de schutting gooien’. Laat iemand anders het maar oplossen… Met samenhangende objectenregistratie in het vooruitzicht wordt het tijd om definitief af te rekenen met fouten en afwijkingen.

Meer doen in minder tijd

Wanneer en in welke vorm de SOR/ BAM precies op het toneel komt, is niet bekend. Wel is het verstandig om jouw organisatie er nu al op voor te bereiden. Alles wijst erop dat nationale en lokale geo-informatie op termijn wordt samengevoegd in één centrale voorziening, toegankelijk voor elke stakeholder. Hierdoor zal het aantal dataconflicten alleen maar toenemen, terwijl het bestuurlijke motto juist luidt: efficiënter, kostenbewuster en innovatiever werken. Oftewel, met slimme tools meer doen in minder tijd.

Helaas zien we dat veel organisaties investeren in tools waar ze weinig tot niets mee opschieten. Inderdaad, ze laten afwijkende objecten tussen basisregistraties zien, maar werken die niet voor je weg. Laat staan voorgoed, en al helemaal niet bij iedereen.

3 vragen om te stellen tijdens aanbestedingen

Ga je als gemeente een aanbesteding doen voor een geo-applicatie? Zorg dan dat je eerst de juiste vragen stelt. Wij hebben er drie voor je: is de oplossing realtime, blijvend en werk je er samen aan? Tijd om die vragen te beantwoorden in relatie tot onze eigen oplossing, xxllnc Samenwerken .

  • Is de oplossing realtime?

Van BAG tot WOZ en van BGT tot BRK, we leggen het kleinste verschil tussen deze basisregistraties feilloos bloot. Realtime, direct vanuit de Landelijke Voorziening en in een overzichtelijk scherm. Iedereen die na herstel van een afwijking iets met die data moet, ziet precies dezelfde gegevens, weet dat die actueel zijn – en blijven – en kan hier voor 100% op vertrouwen. Kortom, één tool voor één waarheid: dé waarheid.

  • Lost de oplossing problemen permanent op?

Pas je iets aan in je eigen administratie of upload je een verandering naar de Landelijke Voorziening, dan halen wij dat aangepaste item – mits correct – uit je digitale werkvoorraad. Elk verschil dat je oplost, blijft zo opgelost. Definitief en zonder administratief restcorvee. Reken maar uit hoeveel zinloos werk dat scheelt.

  • Kun je er goed mee samenwerken?

Écht samenwerken is meer dan een kwaliteitscontrole, of een conversietool om de oppervlakte te bepalen in de WOZ. In onze ogen betekent het dat je samen procesafspraken maakt. Dat je systemen en werkwijzen op elkaar afstemt, zodat het probleem van de een zich niet meer voordoet – ook niet bij de ander.

Onze applicatie toont niet alleen afwijkingen tussen twee databronnen, maar helpt je ook om ze samen op te lossen. Dat kan ook niet anders, want je hebt elkaar nodig om registraties synchroon te houden. Om een verschil weg te werken, bijvoorbeeld in een vergunning of bouwtekening, moet je informatie hebben die niet in een lokale of landelijke voorziening staat. Die data kunnen dus alleen van een collega komen. En als je dan toch met elkaar in gesprek bent over een individuele afwijking en deze snel hebt opgelost, is dat een mooie kans om het over de oorzaak te hebben. En over wie wat moet doen om die weg te nemen.

xxllnc Samenwerken in actie

We begrijpen dat je een applicatie eerst wil zien voordat je er een goede mening over kunt geven. Ben je benieuwd hoe xxllnc Samenwerken er in het echt uitziet, en hoe deze jouw bedrijfsprocessen kan verbeteren? Neem contact op met jouw persoonlijke CSMer of contacteerNick Kreijne. Je kan hem bereiken via het e-mailadres: nick.kreijne@xxllnc.nl of bel hem op: 0617155111 We nemen snel contact op om een afspraak met je in te plannen. Dit kan digitaal, maar ook op locatie!



Gebruik vandaag nog jouw eerste applicatie..