Blog / Sociaal

Problemen oplossen voordat ze ontstaan: 3 benaderingen van preventie in het sociaal domein

Het is positief dat Nederland een goed sociaal vangnet heeft, maar het is wel zaak het niet te overbelasten. xxllnc zet binnen het sociaal domein daarom zoveel mogelijk in op preventie. In dit artikel laten we aan de hand van 3 voorbeelden zien hoe.

Problemen oplossen voordat ze ontstaan: 3 benaderingen van preventie in het sociaal domein
1. Schuldhulpverlening voordat schulden problematisch worden

Hoe eerder je in het proces ingrijpt, hoe kleiner de kans op problematische schulden. Om die reden zijn we betrokken bij een aantal projecten om nóg sneller en slimmer noodsignalen op te vangen.

Neem het concept van de ‘warme overdracht’. Om dat te begrijpen moet je weten dat de vastelastenpartner bij een betalingsachterstand eerst zelf met een oplossing moet proberen te komen. Het is namelijk niet de bedoeling dat de gemeente als een soort incassobureau wordt gebruikt, want ook de vastelastenpartner heeft sociale plichten. Als de klant tegenover de vastelastenpartner aangeeft hulp te willen, geeft de vastelastenpartner dit door aan de gemeente door middel van de warme overdracht.

Waterleidingbedrijf Evides en de gemeente Rotterdam zijn momenteel bezig met deze aanpak. Door de juiste technische koppelingen in xxllnc Vroegsignalering ondersteunen we dit initiatief.

Verder zijn we betrokken bij pilots rond achterstanden op het gebied van hypotheken en gemeentelijke belastingen. Alle partijen waar mensen schulden zouden kunnen hebben, zoals de Belastingdienst, kunnen in de toekomst wellicht ook worden meegenomen in onze applicaties. Het doel: ingrijpen voordat een probleem uit de hand loopt.

2. Door data op de problemen voorbereid

Wanneer je weet dat een jongere binnenkort uit detentie komt en hij nog geen woning heeft, wil je hier als gemeente op anticiperen. Hoe handig zou het niet zijn als je systeem op tijd een seintje gaf? Het goede nieuws is: dat is mogelijk!

De uitdaging is echter: veel gemeenten kopen hun software modulair in. Daarmee voorkomen ze vendor lock-in, maar ontstaat een ICT-landschap met soms wel 150 applicaties. Het risico bestaat dat je belangrijke signalen mist of niet in de juiste context kunt plaatsen. Met het xxllnc regiesysteem , dat al deze applicaties samenbrengt, houd je wel het overzicht – verbinding over de domeinen heenvan Wmo en Jeugd, inburgering, werk, participatie, inkomen, schuldhulpverlening en onderwijs. En regel je een oplossing voor die ex-gedetineerde om snel structuur en regelmaat te kunnen bieden.

3. Op tijd aan de bel trekken

Hoe minder drempels er bestaan bij het vragen om hulp, hoe groter de kans dat burgers zelf aan de bel trekken. Bij een drempel moet je niet alleen denken aan een lastig aanmeldproces, maar ook aan obstakels tijdens latere contactmomenten, zoals een bezette servicedesk.

Een self-service portaal als MijnPortaal geeft de inwoner inzicht in de eigen situatie. Op welke voorzieningen kan zij bijvoorbeeld een beroep doen? Welke trajecten lopen er al? En een heel praktische vraag: hoe heette die contactpersoon ook alweer?

Een ander voordeel van MijnPortaal: burgers kunnen zelf, online en op elk gewenst moment, zaken regelen. Denk aan bijvoorbeeld het doorgeven van inkomsten door een uitkeringsgerechtigde.Op die manier komen inwoners later niet voor verrassingen te staan en worden ze aangespoord zelfredzamer te worden. Dat maakt de kans kleiner dat problemen onbeheersbare proporties aannemen.

Aan de slag met preventie in het sociaal domein

Met preventie voorkom je veel problemen, het woord zegt het al. Wellicht loop jij binnen je overheidsorganisatie tegen uitdagingen aan die zich lenen voor een preventieve aanpak. Met welk vraagstuk je ook te maken hebt, met onze slimme software is meer mogelijk dan je denkt. Wil je eens sparren over jouw uitdagingen? Neem contact met ons op.

Gebruik vandaag nog jouw eerste applicatie..