Stap voor stap richting het nieuwe xxllnc

Als je het ons vraagt, is het hebben van een uniek merk dat blijft hangen niet alleen belangrijk, maar zelfs essentieel. Het is iets dat zichtbaar moet zijn in elk onderdeel van een professioneel bedrijf, het verstevigt de propositie en het maakt het verkopen van producten en diensten daarmee een stuk makkelijker. Ook zorgt het voor eenheid: een merk waar mensen op een of andere manier aan verbonden willen zijn. Maar bovenal moet een merk een vonk opwekken, een vonk die de status quo doet wankelen. Als “new kid on the block“ die in razendsnel tempo nieuwe add-ons integreert, was vooral dat laatste onze drijvende kracht achter het ontstaan van ons merk: xxllnc

De basis leggen

Wat is nou het nieuwe xxllnc? Met een uitdaging als deze hadden we best wel geluk om het maar zo te noemen. Want hoe vaak mag je nou werkelijk met een volledig blanco canvas beginnen? De wereld aan mogelijkheden om onszelf op de juiste manier in de markt te zetten, dat we ze allemaal verkend hebben moge duidelijk zijn! Alleen gaat het ons niet zozeer om het positioneren van het merk, maar juist om het uitdragen van de toekomstdroom die het management heeft voor xxllnc.

 

Waar het businessplan alle facetten van het nieuwe xxllnc beschrijft, hebben wij ons voor het vormen van de basis van het merk gefocust op slechts drie elementen:

 

1.  De missie: Nr.1 GovTech in Nederland;
2.  visie: xxllnc Ecosysteem;
3.  en kernwaarden: Vakmanschap, Vernieuwing en Ondernemend.

Om een proces als rebranding goed te begrijpen, is het belangrijk te weten dat er bij het ontwikkelen van een merk meer komt kijken dan alleen het maken van een logo. Het is namelijk de visuele vertaling van de missie, visie en kernwaarden van onze organisatie. Branding is dan ook niet voor niets nauw verbonden met Marketing en wordt daarom vaak geclaimd door dit team als onderdeel van hun core business. En logisch ook, gezien het goed kunnen vermarkten van producten en diensten hand in hand gaat met de aanwezigheid van een sterk merk.

Toch kozen wij voor een andere aanpak, een meer holistische, juist omdat onze ambities verder gaan dan het creëren van een merk voor alleen marketingdoeleinden. Onze benadering van dit rebranding-proces moest juist een eclectische, toffe mix van gebruikerservaring, design en communicatie worden.

Improvise, adapt, adjust and overcome

Met het nieuwe businessplan als uitgangspunt en onze eigen opvattingen van wat branding precies zou moeten inhouden daarin meegenomen, hadden we nog één grote uitdaging aan te gaan: het laten aansluiten van de “buy and build” strategie op ons nieuwe merk. Want blanco canvas of niet, we waren natuurlijk al een rijdende trein waar om de zoveel tijd nieuwe mensen en wagons aan worden toegevoegd.

Het ging dan ook niet zozeer over het kiezen van de juiste ‘kleur’ of het vinden van een unieke merkidentiteit tussen alle concurrenten, maar over het vermengen van de eigen unieke historie, bedrijfsfilosofie, cultuur en ervaring die de toegevoegde en nog toe te voegen bedrijven met zich meebrengen. Vooral het voorkomen van nieuwe precedenten, gezien add-ons altijd verschillen van hun voorgangers, was hierin de grootste uitdaging. Door een stevig fundament te ontwikkelen, of beter gezegd, door te werken vanuit een template wisten we dit te tackelen.

Hou het simpel!

Voor de grote transformatie lag de focus vooral op het vormgeven van de missie en visie en het rekening houden met de buy and build strategie. 

Exxellence naar xxllnc

Eén van de belangrijkste beslissingen was het veranderen van merknaam door de klinkers weg te laten. Het idee erachter was het merk zo een meer ‘techy’ uitstraling te geven en daarmee te zorgen voor een onderscheidend effect. 

Toekomstbestendige naamgeving en bedrijfstermen 

Ook het maken van keuzes voor bepaalde namen en termen die we gebruiken in onze in- en externe communicatie was een belangrijk onderdeel van de rebranding. Termen die niet alleen inspireren of ambitie uitstralen, maar die vooral gewoon anders zijn ;-). In plaats van bijvoorbeeld te kiezen voor ‘software’ kozen we voor ‘Apps’. Een modernere term die beter aansluit bij onze missie en visie. Net zoals ervoor te kiezen niet alles onder de term ‘Overige diensten’ te schuiven, maar te kiezen voor ‘Ondersteuning’. Zo bieden we bijvoorbeeld ondersteuning door inzet van van onze apps, maar is er ook consultancy bij implementaties. 

Het xxllnc template

Wat betreft de nieuwe add-ons hebben we ons gefocust op het vinden van common ground en denken in templates. Dit maakt het namelijk makkelijk hen te integreren en geeft ze ook gelijk een duidelijke plek binnen xxllnc. De eerste stap was dan ook te onderzoeken wat de nieuw toegevoegde bedrijven daadwerkelijk bijdragen aan het xxllnc Ecosysteem. Zo voegt onze dataspecialist T&T applicatie CompeT&T toe aan het netwerk van apps. We veranderden de naam van CompeT&T dan ook in xxllnc Gegevens. Hetzelfde deden we met het Zaaksysteem.nl platform, dat we veranderden in xxllnc Zaken. Of we nu zelf een app maken of dat we deze toevoegen door middel van “buy and build”; deze manier van denken in templates maakt dat het niet alleen makkelijk te herkennen is maar ook vervangbaar is voor toekomstige bedrijven.

Voor de aankomende maanden zijn er nog genoeg uitdagingen, maar de grootste waarin we het fundament voor ons nieuwe merk hebben gelegd, is afgerond. Ondertussen is ook onze nieuwe website xxllnc.nl live gegaan en breiden we vanaf nu steeds verder uit met de toevoeging van nieuwe apps & ondersteuning.